Çinli Chery yerli TOGG’u geçince ek vergi geldi

Çin menşeli tüm otomobillere ithalat değerinin yüzde 40’ı veya 7 bin ABD dolar/adetin yüksek olanı kadar ilave gümrük vergisi uygulanmasına dair Cumhurbaşkanı Kararı bugün Resmi Gazete’de yayımlanırken, otomobil pazar verilerinde dikkat çeken detaylar yer aldı. 

Otomotiv Distribütörleri ve Mobilite Derneği (ODMD) verilerine göre, 2024 yılı Ocak-Mayıs döneminde SUV/CUV gövde tipine sahip araç kategorisinde en çok satan model, 11 bin 331 adet ve yüzde 5,52’lik pazar payıyla Çin menşeli Chery’nin Tiggo 8 Pro oldu. 

Bu kategoride ikinci sırada ise 11 bin 288 adet ve yüzde 5,50’lik pazar payı ile Türkiye’nin Otomobili Girişim Grubu’nun (TOGG) ürettiği T10X model araç yer aldı.

Yine Türkiye’de üretilen Fiat Egea Cross, 11 bin 204 satış adedi ve yüzde 5,46’lık pazar payıyla üçüncü sırada yer aldı.

Dördüncü sırada Renault’nun Duster modeli 9 bin 572 adet ve yüzde 4,66’lık pazar payıyla yer alırken, yine Çinli Chery’nin ürettiği Tiggo 7 Pro ve Omoda 5 modelleri listede beşinci ve altıncı sırada yer aldı. 

Mayıs ayında otomobil pazarında markalar bazında Renault, 9 bin 714 adet satışla ilk sırada yer alırken, Volkswagen 8 bin 36 adet satışla ikinci, Çinli Chery 6 bin 208 adet satışla üçüncü sırada yer aldı. 

Mayısta otomobil satışları bir önceki yılın aynı ayına göre yüzde 17 azalırken Chery satışları bu dönemde yüzde 76,9 oranında arttı.

BAKANLIKTAN AÇIKLAMA

Çin’den ithal edilen elektrikli araçlara Mart 2023’te yüzde 40’lık ilave gümrük vergisi getirilmişti. Bugünkü yayımlanan ve 8 Temmuz’da yürürlüğe girecek kararla bu oran, içten yanmalı ve hibrit binek otomobiller için de geçerli oldu. 

Ticaret Bakanlığı konuyla ilgili bugün “Çin Halk Cumhuriyeti menşeli konvansiyonel (içten yanmalı) ve hibrit binek otomobillerde ilave gümrük vergisi düzenlemesi hakkında” açıklama yaptı.

Açıklamada, kararın gerekçesine ilişkin “yerli üretimin iç pazardaki düşen payının yükseltilmesi ve korunmasının teminen, dış ticaret dengesine ilişkin gelişmeler ile cari açık hedeflerimiz dikkate alınarak, aynı zamanda yurtiçinde yatırım ve üretimi teşvik etmek amacıyla” ifadeleri yer aldı.

Böylece yüzde 10’luk mevcut gümrük vergisine ek olarak Çin menşeli araçlara ilave yüzde 40’lık gümrük vergisi konmuş oldu. Bu oranların üzerine bir de ÖTV ve KDV ekleniyor.

TÜRKİYE’DE PAZAR PAYLARI YÜZDE 10’A DAYANMIŞTI

Türkiye otomotiv pazarında Skywell, MG, Chery, Leapmotor, Seres, Maxus, Hongqi, DFSK, BYD ve NETA ile 10 Çin menşeli marka bulunuyor. Bu listeye yakın zamanda SWM ve Jaecoo markalarının da eklenmesiyle Çin menşeli marka sayısının 12’ye yükselmesi bekleniyor.

Çin otomotiv firmalarının Türkiye’deki toplam satışları (otomobil ve hafif ticari) yılın ilk 4 ayında 29 bin 539’a, otomotiv pazarından aldıkları pay da yüzde 7,95’e ulaştı.

Çin markaları arasında DFSK ve Maxus’un ticari araç satışı da bulunuyor. Bu iki markanın hafif ticari satışları hariç tutularak sadece otomobil özelinde bakıldığında Çin markalarının satış sayısı 29 bin 241’e, pazar payı ise yüzde 9,91’e yükselmişti.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir